ردیف اصلاح در نرم افزار اویتو

مفهوم گردش کار مرکزی اویتو رو بهش ردیف اصلاح (modification pipeline) میگیم. این یک توالی تعریف  شده توسط کاربر از عملیات داده های دستکاری شده (اصلاح کننده ها) هستش که برای داده های شبیه سازی به کار برده میشه. نتایج حاصل از پردازش پایپ لاین در صفحه نمایش داده میشن. اویتو اصلاح کننده های مختلفی رو فراهم میکنه، که هر کدوم کار پایه ای خاصی رو مثل انتخاب، رنگ آمیزی، تحلیل یا حذف ذرات رو انجام میدن. با ترکیب این بلوک های ساختمانی ساده در یک ردیف اصلاح یا همون پایپ لاین اصلاح، کاربر میتونه داده شبیه سازی رو به صورت خیلی راحت و انعصاف پذیر ویژوآل و تحلیل کنه.

این معماری ردیف و خط داده برای شما این امکان را فراهم میکنه که به صورت بازگشتی عملیات های ویرایشی به کار برده شده را تغییر دهید، حذف  و یا اصلاح کنید. برنامه یک کپی از داده شبیه سازی اصلی را در حافظه نگه میداره، علاوه بر اون، لیست کاملی از اصلاح کننده های به کار رفته در طول بخش برنامه رو هم نگه میداره. اویتو به شما اجازه تغییر پارامترهای عملیات داده موجود، عملیات برداشتن، یا وارد کردن عملیات جدید در موقعیت های دلخواه در دنباله اصلاح می ده. بعد از هرگونه تغییر، برنامه فورا اثر رو مجدد محاسبه میکنه و نماها رو برای نمایش نتایج به موقع، آپدیت میکنه. این نوع گردش کار غیر مخرب  رو میشه در ویرایشگر مدرن تصویر، گرافیک  کامپیوتر3D، یا برنامه های آنالیز داده های علمی از رشته های دیگه دید. در اویتو این روش به شما این اجازه رو میده که عملیات داده های پایه ای گوناگون رو (یعنی، انتخاب کردن، فیلتر کردن، تبدیل یا آنالیز ذرات) برای به انجام رسوندن کارهای آنالیز و ویژوآل کردن خیلی پیچیده ترکیب کنید.

ویرایشگر پایپ لاین

ویرایشگر پایپ لاین در شکل نشون داده شده، یعنی بخش مرکزی که شما اصلاح کننده ها روبرای شبیه سازی داده ها به کار می برید. این ردیف اصلاح (پایپ لاین اصلاح) فعلی رو نمایش میده و به شما اجازه می ده که اصلاح کننده های جدیدی رو وارد کنید، اون ها مجدد مرتب کنید یا پارامترهاشون رو ویرایش کنید.

بعد از وارد کردن یک فایل شبیه سازی جدید در اویتو، ردیف اصلاح در ابتدا خالیه، یعنی داده وارد شده همونی هست که وارد کردیم و تغییری ندادیم. ویرایشگر پایپ لاین از قبل دو بخش نمایش (Display) و ورودی (Input) رو داره که همیشه حاضرن. بخش نمایش (Display) عناصر تصویر سازی (ویژوآل) رو لیست میکنه که در حال حاضر در نماها نمایش داده میشهف برای مثال جعبه شبیه سازی و ذرات. اگه شما یک عنصر رو در ویرایشگر پایپ لاین انتخاب کنید یک پنل مطابق با پارامتر زیر ویرایشگر باز میشه که به شما اجازه میده که تنظیمات مربوط به عنصر انتخاب شده رو تغییر بدین.

عناصر زیر بخش ورودی (Input) داده های وارد شده از یک فایل خارجی رو نشون میده، که وارد ردیف اصلاح میشن. اطلاعات بیشتر در زیر اومده.

بالای ویرایشگر پایپ لاین شما یک لیست بازشویی به نام (…Add modification) رو میبینید که اصلاح کننده های در دسترس روکه میشه روی داده ها اعمال کرد، لیست میکنه. یکی از اون موارد رو انتخاب کنید تا یک اصلاح کننده جدید وارد ردیف اصلاح بشه. اصلاح کننده جدید درست بالای آیتم پایپ لاین انتخاب شده فعلی قرار داده میشه. توجه کنید که ردیف اصلاح از پایین به بالا نمایش داده میشه، مثل شکل.یعنی منبع داده در پایین قرار داده شده و اصلاح کننده در بالای لیست هست که همیشه آخر اجرا میشه.

شما می تونید اصلاح کننده رو به صورت فردی به صورت موقت در ردیف اصلاح توسط برداشتن تیک کنار اونا غیرفعال کنید. برای برداشتن کامل این اصلاح کننده ها از پایپ لاین از دکمه حذف اصلاح کننده (Delete Modifier) در تولبار سمت راست استفاده کنید. فلش بالا و پایین دکمه ها میتونه برای تغییر ترتیب اصلاح کننده ها در پایپ لاین استفاده بشه یا شما می تونید با کشیدن و گذاشتن اصلاح کننده ها مستقیما درون لیست اونا رو مجدد مرتب کنید.

بخش ورودی (Input)

آخرین بخش در ویرایشگر پایپ لاین، که با برچسب Input مشخص شده، منبع داده ردیف اصلاح رو ارائه میده، یعنی فایل شبیه سازی خارجی. با انتخاب فایل ورودی، یک پنل در ناحیه پایین ویرایشگر پایپ لاین باز میشه که اطلاعات رو با توجه به فایل لود شده نمایش میده و به شما اجازه میده که ورودی ردیف اصلاح رو با داده های فایل دیگری جایگزین کنید.

بسته به محتوای فایل ورودی لود شده، بخش Input زیر ورودی های اضافه رو برای بخش های گوناگون مجموعه ورودی مثل سلول شبیه سازی و لیست انواع ذرات، لیست میکنه. 

نمایش اشیا

نمایش اشیا یا display objects مسئول برای رندر و خروجی گرفتن داده های پردازش شده هست که ردیف اصلاح رو ترک کردند. بخش Display ویرایشگر پایپ لاین این نمایش اشیا رو لیست میکنه. برای مثال ذرات، با نمایش اشیا (Particles display object) ذره رندر گیری میشه، که تنظیمات اضافه ای رو فراهم میکنه که به شما اجازه کنترل ظاهر ذره رو میده. همچنین یک نمایش اشیا برای سلول شبیه سازی وجود داره که به شما اجازه تغییر تنظیمات مثلا، رنگ حاشیه سلول رو میده. اگه شما اصلاح کننده های ویژه ای رو به پایپ لاین اضافه کنید، برای مثال اصلاح کننده ایچاد پیوند (Create Bonds) متوجه خواهید شد که ورودی های اضافی زیر بخش Display ویرایشگر پایپ لاین ظاهر میشن. این به این خاطر هست که اصلاح کننده ها عناصر داده جدیدی رو تولید می کنند و اون ها رو به ردیف اصلاح وارد می کنن. 

نمایش اشیا برای تولید ارائه تصویر سازی (ویژوآل) داده هایی که ردیف اصلاح اویتو رو ترک کردن مسئوله. اونا به صورت خودکار توسط اویتو تولید میشن و در بخش “Display” ویرایشگر پایپ لاین لیست میشن. در ادامه جدول مربوط به انواع نمایش اشیا وجود داره و شما می تونید لیست نمایش اشیا پشتیبانی شده رو اینجا ببینید:

شما می تونید عناصر منفرد رو با برداشتن تیک کنار اونا مخفی کنید. اونا دیگه در نماها نمایش داده نمیشن.

بخش ذره

اویتو چند اصلاح کننده رو فراهم میکنه که اجازه میده یک زیر مجموعه ذرات رو انتخاب کنید(برای مثال، انتخاب اصلاح کننده انواع ذرات). اصلاح کننده های دیگه، که پایین تر از ردیف اصلاح قرار گرفتن، فقط روی ذرات انتخاب شده عمل می کنن (برای مثال، اصلاح کننده حذف ذرات انتخابی). اویتو حالت انتخابی فعلی رو در یک خصوصیت ذره استاندارد که Selection هست ذخیره میکنه. مقدار اون برای ذره انتخاب شده 1 و برای بقیه 0 هست. ذراتی که خصوصیت Selection اون غیر صفره با یک رنگ قرمز در نماهای تعاملی اویتو برای مشخص کردن این که اونا در حال حاضر انتخاب شده هستن رندر گرفته میشن. با این حال رنگ معمول نمایش اونا هنگام رندرگیری خروجی همیشه استفاده میشه. 

مشابه با خصوصیت ذرات دیگه، خصوصیت Selection میتونه چندین بار دریک ردیف اصلاح تغییر کنه، برای مثال برای انتخاب اولین گروه ذرات، رنگ اونا رو با اصلاح کننده Assign color تغییر بدین، بعد گروه دیگه ذرات رو انتخاب کنید و یک رنگ متفاوت برای اونا با استفاده از اصلاح کننده Assign color اختصاص بدین. به عبارت دیگه، خصوصیت انتخاب ذره میتونه مقادیر متفاوتی در نقاط متفاوت در طول ردیف اصلاح داشته باشه. هرانتخابی که  اصلاح کننده ها میبینن بسته به این داره که در کجای ردیف اصلاح قرار داده شده باشه. توجه کنید که برخی از اصلاح کننده ها، مثل اصلاح کننده Assign color انتخاب فعلی رو به صورت پیش فرض پاک میکنن تا از ذرات برای اینکه در رنگ نشانگرا نتخابی قرمز رندرگیری بشن (که ممکن است ذراتی رو که با اصلاح کننده رنگ مشخص کرده ایم بپوشانند) جلوگیری کنه.

مطلب بعدی
(ارائه تصاویر و فیلم ها)Rendering images and movies

ثبت نام در سایت

ارسال جدیدترین مقالات به ایمیل شما

متشکریم از ثبت نام شما

متاسفانه ثبت نام انجام نشد

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

ثبت نام در سایت

ارسال جدیدترین مقالات به ایمیل شما

متشکریم از ثبت نام شما

متاسفانه ثبت نام انجام نشد